Agențiile de publicitate așteaptă amenzi de peste 1 milion de euro de căciulă! Publicitarii se apără invocînd mita


UPDATE2: După ce agențiile cercetate de Consiliu au reacționat, iată cum arată o opinie care le contrazice. E neatribuită și neoficială. ”The Group nu a făcut o plîngere la Consiliul Concurenței”, sună informația. Nu direct, desigur. Consiliul a aflat. ”Oricum, felul în care se apără agențiile care au organizat cartelul este neconvingător. Pentru că și pînă atunci au existat acțiuni de cartel/boicot din partea lor”.
Iar faptul că totul era un cod deontologic nu stă  în picioare, potrivit sursei, din două motive:

1. Codul deontologic a apărut mult după debutul scandalului.
2. Chiar și codul deontologic invocat a fost găsit inacceptabil de către Consiliul Concurenței pentru că ar fi fost impus celorlalte agenții neparticipante, și clienților.

The Group are în regulamentul intern interdicția fixată tuturor angajaților de a nu-și ataca verbal competitorii, de aceea evită comentariile pe temă.

UPDATE1: Într-o declarație pentru pagina de media, unul dintre cei vizați de ancheta Consiliului crește miza dezbaterii publice. Teddy Dumitrescu atrage atenția că agențiile doreau de fapt desenarea unui cod deontologic și că acesta era necesar inclusiv pentru că România continuă să fie restantă în reglementările specifice legate de mita din domeniul publicității. Practic, Dumitrescu aduce în discuție mita care circulă pentru cîștigarea pitch-urilor. Mita de la agenții către clienți. Și spune că genul acesta de lucruri i-a făcut să reacționeze, nu ca un cartel, după cum susține.

După doi ani de investigații, Consiliul Concurenței va anunța la începutul toamnei  sancțiunile în cazul unui presupus cartel pe piața de publicitate.

După o plîngere a grupului The Group (Zoltan Szigeti), Consiliul Concurenței a intrat în posesia emailurilor trimise între cîteva dintre cele mai mari agenții de media din România, care încercau să se înțeleagă în privința unei politici comune împotriva a ceea ce ele considerau a fi un adversar care nu juca după regulile pieței și le lua clienții folosind mijloace incorecte. În rezumat, ei își propuneau să nu mai participe la licitațiile unde concurau și agențiile controlate de Szigeti.

Echipa de investigare a Consiliului și-a terminat treaba și a trimis propriei autorități și celor cercetați concluziile în care recomandă sancționarea! Cum, potrivit unei descrieri din interior, ”Consiliul a aplicat, pentru cazurile de cartel, indiferent de industrie, amenzi care pornesc de la cel puțin4% din cifra de afaceri”, publicitarii se pregătesc pentru ce e mai rău.

Singura lor linie de apărare a rămas încercarea de a determina Consiliul să le aplice sancțiunea la comisioane, nu la cifra de afaceri. Mai clar: baza sancțiunii să fie veniturile lor efective și nu cantitatea de bani care le traversează de la clienți către furnizori.

Agențiile de media au cerut o amînare pentru audierea finală, care ar urma să aibă loc pe 28 august. Pentru companii de talia McCann, Zenith sau Starcom, lista e mai lungă!, dacă sancțiunea pornește de la 4% ea va însemna peste un milion de euro de fiecare agenție!

Cătălin Tolontan